Konkurrenskraftsutredningen viktig men behöver fördjupas

5 juni 2014.

Idag tog landsbygdsminister Eskil Erlandsson emot Konkurrenskraftsutredningens delbetänkande. Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, tycker att den modell som utredningen presenterar är bra men att det behövs ytterligare analysunderlag för att de strategiska åtgärderna ska bli tydliga och kunna omsättas i konkreta förslag.

Delbetänkandet ger en övergripande bild av konkurrenskraften för jordbruket och trädgårdsnäringen.

- Det här är en viktig utredning eftersom svenska bönders konkurrenskraft länge har varit svag till stor del på grund av politiska förutsättningar. Det behövs ett underlag för en nationell livsmedelsstrategi och förslaget om en modell för ”En strategi för tillväxt och värdeskapande” är en bra bas att utgå ifrån när det gäller att ta fram en sådan strategi, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

- Genom att öka produktionen i jordbruket och trädgårdsnäringen har vi goda möjligheter att skapa tillväxt och sysselsättning i den svenska ekonomin. Här finns en stor potential eftersom importen av mat ökat under flera år. Samtidigt växer befolkningen under kommande decennier, såväl globalt som i Sverige, säger Helena Jonsson.

Eftersom tiden för arbete med delbetänkandet har varit knapp anser LRF att den kartläggning som presenteras bara ger en övergripande bild av konkurrenssituationen för jordbruket och trädgårdsnäringen.

- I slutbetänkandet måste man analysera ytterligare vilka villkor och regler som gäller i andra länder. I Sverige har konkurrenssituationen på livsmedelsområdet förändrats efter EU-inträdet och påverkas nu av den globala utvecklingen. Den senaste tidens uppmärksamhet kring vilka förutsättningar Sveriges grisuppfödare har jämfört med grisbönder i andra länder är bara ett exempel på att det är viktigt att se till att Sveriges bönder har likvärdiga villkor som andra bönder inom EU. Här behövs en djupare analys så att åtgärderna blir tydliga och kan genomföras i konkreta förslag, avslutar Helena Jonsson.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 17 år i rad och vid årsskiftet 2013/2014 hade LRF 172 662 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.