Kristina Yngwe ny ordförande i LRF Ungdomen

20110311

Kristina Yngwe efterträder John Enander som varit LRF Ungdomens ordförande sedan 2008. Hon valdes på förbundets stämma på Sånga Säby den 9-10 mars. Tidigare har Kristina Yngwe varit ledamot i Ungdomens Riksstyrelse.

- Det här känns jättebra. Vi har redan haft vårt första möte och alla i styrelsen är väldigt motiverade. Jag tror att den här gruppen kommer att arbeta bra tillsammans. Nu vill vi främst hitta nya vägar som ska få fler unga att vilja arbeta inom de gröna näringarna, säger LRF Ungdomens ordförande Kristina Yngwe.

På stämman valdes även Victor Netland, Östergötland, till vice ordförande i styrelsen. I övrigt består den nya styrelsen av Kristin Yderfors, Östergötland, Jonas Granlöv, Jämtland, Martin Johansson Kronoberg, Thomas Jöngren, Sörmland, Emma Johansson, Uppsala, Andreas Larsson, Värmland och David Radivoj, Skaraborg.

För med information, kontakta LRFs presstjänst 08-787 57 77.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 14 år i rad och vid årsskiftet hade LRF 170 631 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.