LRF etablerar By:gruppen AB för marknadsföring av svenska råvaror och matupplevelser

26 augusti 2014.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, öppnar det första By: fiket i Stockholm. Här kommer det att serveras lättare maträtter och en kafémeny baserad på råvaror från Sveriges bönder. By: fiket är första steget i en helt ny satsning för LRF där bondens produkter kommer att erbjudas via kaféer och restauranger i Sverige.

By: fiket i Stadshagen i Stockholm är den första etableringen och en del av ett större koncept där svensk mat och svenska råvaror är i fokus. Här kan man till exempel få klassiskt kokkaffe. Framöver kommer LRF att etablera By: på fler platser i Stockholm och senare även ute i landet. I By-konceptet ingår även att utveckla en restaurangverksamhet med svenska matupplevelser i fokus.

– Vi vill visa att det går att få lönsamhet i att erbjuda god, vällagad mat på svensk råvara till priser som gör att alla kan unna sig det. Det här är ett helt nytt grepp och ett spännande sätt att utöka LRF-koncernen. Genom By: gruppen AB ges en ny möjlighet att visa bredden inom svensk livsmedelsproduktion, säger Anders Källström, VD och koncernchef LRF.

Menyerna har tagits fram tillsammans med kockarna Ulrika och Carina Brydling. Båda systrarna har erfarenhet från bland annat Årets Kock och Svenska Kocklandslaget.

– Ulrika och Carina Brydling är duktiga och kreativa kockar. Dessutom delar vi samma grundvärderingar när det gäller att producera bra mat på ett hållbart sätt. För LRF är det viktigt att gästerna känner sig trygga med att maten de äter är framtagen med stor hänsyn till djur och miljö och att det tydligt framgår var råvarorna kommer ifrån och att vi ärar den som äras bör, nämligen den svenska bonden. Detta är ett av de sätt som vi hoppas ska öka tillväxten och lönsamheten för svenska livsmedel, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

För mer information, kontakta Per Åhrlin, VD By: Tel: 070-324 49 11

www.bygruppen.se