LRF Försäkring utreder möjligheterna till skördeskadeskydd

Med anledning av de senaste årens återkommande skördebekymmer på grund av dåligt väder utreder LRF Försäkring möjligheterna att införa en skördeskadeförsäkring.

- De allvarliga effekterna för de lantbrukare som drabbas av kraftiga väderomslag visar med all tydlighet på behovet att finna en försäkringsmodell för framtiden. Det är orimligt att en företagare som riskerar att förlora hela eller stora delar av skörden inte kan försäkra denna risk, utan lämnas utan möjlighet till ekonomisk ersättning, säger Anders Källström, VD och koncernchef för LRF.

Därför ges LRFs dotterbolag LRF Försäkring i uppdrag att utreda en försäkringsmodell som förhoppningsvis kan förena näringens och den enskilde företagarens solidariska ansvar - via en försäkringspremie - med att staten tar sitt ansvar i en framtida försäkringslösning.

- Min ambition är att vi med en genomtänkt modell kan få igång en dialog där alla parter tar ansvaret för en framtida nyordning. Något som är av stor betydelse, inte minst med tanke på framtida klimatrelaterade väderförändringar avslutar Anders Källström.

____________________________________________

LRFs presstjänst 08-787 57 77

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 15 år i rad och vid årsskiftet 2011/2012 hade LRF 171 807 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.