LRF har valt nytt presidium

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, har valt ett nytt presidium för förbundsstyrelsen. Utöver förbundsordförande Helena Jonsson och LRFs VD Anders Källström utgörs presidiet av Åsa Odell och Sven-Erik Hammar.

Helena Jonsson omvaldes till förbundsordförande vid LRFs riksförbundsstämman i maj, ett uppdrag hon har haft sedan 2011. Tillsammans med sin man äger och brukar hon Galtås Södergård utanför Tranås. Där odlar de och föder upp djur.

Åsa Odell är vice ordförande och förbundsordförandens ställföreträdande. Hon har varit ledamot i riksförbundsstyrelsen sedan 2010. Tillsammans med sin man och en annan familj driver Åsa ett lantbruk utanför Trelleborg med huvudsaklig inriktning på grisuppfödning och växtodling.

Sven-Erik Hammar är vice ordförande. Han är skogsbrukare i Funäsdalen i Härjedalen. Utöver skogsbruket arbetar Sven-Erik bland annat med byggnation och renovering av timmerhus. Han har varit ledamot i riksförbundsstyrelsen sedan 2011.

Anders Källström har varit VD och koncernchef för LRF sedan 2009.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. Vid årsskiftet 2014/2015 hade LRF 171 753 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.