LRF Kött välkomnar bildandet av Svenska Köttföretagen

5 november 2014.

Att köttföretagen i Sverige har bildat en ny branschorganisation – Svenska Köttföretagen, är värdefullt för svensk köttproduktion, anser LRF Kött.

– Från LRF Kötts sida ser vi väldigt positivt på bildandet av Svenska Köttföretagen och det nya sammanslagna rådgivningsbolaget. Det är också positivt att köttuppfödarna finns tydligt representerade i Rådgivningsbolaget via delägandet från intresseföreningarna, säger Thomas Magnusson, ordförande i LRF Kött.

– För att nå vårt mål om att skapa konkurrenskraft, lönsamhet och tillväxt i svensk köttproduktion krävs att vi samverkar i hela branschen, vilket nu underlättas. Erfarenheterna visar också att när vi gör det så kan vi nå positiva resultat. LRF Kött ser därför fram emot en fortsatt nära samverkan med såväl branschorganisationen som rådgivningsföretaget, säger Thomas Magnusson.

– LRF Kött ser även fördelar med att grisavelsverksamheten samordnas för att så kostnadseffektivt som möjligt kunna tillhandahålla ett bra djurmaterial till grisföretagarna, avslutar Thomas Magnusson, ordförande i LRF Kött.

För mer information kontakta Thomas Magnusson, ordförande LRF Kött, tel:  070 315 31 52 eller LRFs presstjänst: 08-787 57 77

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 17 år i rad och vid årsskiftet 2013/2014 hade LRF 172 662 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.