LRF kritisk till att upplösa Miljöstyrningsrådet i dess nuvarande form

11 september 2013.

Idag har regeringen beslutat att låta Miljöstyrningsrådet ingå i Konkurrensverket. Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, ställer sig mycket frågande till beslutet.

– Miljöstyrningsrådet har hjälpt många upphandlande myndigheter att ställa långtgående krav, till exempel djurskyddskrav, i deras upphandlingar. Idag är Miljöstyrningsrådet världsledande i att ta fram miljökriterier för upphandling.  När nu Miljöstyrningsrådet uppgår i Konkurrensverket riskerar det arbetet att få en mindre central roll, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 16 år i rad och vid årsskiftet 2012/2013 hade LRF 172 085 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.