LRF lämnar yttrande om jordbruksarrende

I dag lämnar Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, ett yttrande till regeringens utredning om jordbruk- och bostadsarrende. Utredningen har behandlat frågor som rör den viktiga avvägningen mellan ägar- och brukarrätt, grunden för brukande av jordbruksmark och den svenska livsmedelsproduktionen.

LRFs förbundsstyrelse har fattat beslut om LRFs yttrande över utredningen om ”Jordbruks- och bostadsarrende – några frågor om arrendeavgift och besittningsskydd” (SOU 2014:32).

När det gäller arrendatorns besittningsskydd samt markägarens rätt att råda över sin mark tillstyrker LRF i huvudsak utredningens förslag som också sammanfaller med den överenskommelse som mötts mellan parterna i LRFs Arrenderåd. Detta innebär stärkt besittningsskydd för ettåriga och kortare arrenden men också ökade möjligheter för markägaren att säga upp arrendet genom att den tidigare så kallade obillighetsprövningen tas bort på alla sidoarrenden upp till och med fem år. Dessutom införs en ny besittningsskyddsbrytande grund om jordägaren vill sälja arrendestället.

LRF tycker även att övergångsbestämmelserna för de nya reglerna om besittningsskydd för femåriga avtal ska börja tillämpas den 1 juli 2021 istället för 1 juli 2031 som utredningen föreslår. LRF anser dessutom att uppsägningstiden för ettårsavtal bör sättas till åtta månader. I frågan om arrendeavgiftens utformning har LRF inga synpunkter på utredningens förslag om en mer flexibel arrendeprissättning.

Vi har haft en bred diskussion om arrendefrågorna inom LRF och jag tycker att vi har kommit fram till ståndpunkter som är bra för såväl markägare som arrendatorer i arbetet med att förbättra arrendelagstiftningen. Det är viktigt med spelregler som är tydliga för bägge parter och därmed underlättar planeringen för ägare och brukare, och därtill de investeringar som framöver behöver göras i det svenska lantbruket för en ökad livsmedelsproduktion, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 17 år i rad och vid årsskiftet 2013/2014 hade LRF 172 662 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.