LRF ny samarbetspartner till Årets Kock

23 april 2012.

Tävlingen Årets Kock har tecknat ett samarbetsavtal med Lantbrukarnas Riksförbund LRF. Avtalet löper under tre år och innebär bland annat att LRF tar värdskapet för regionala deltävlingar runt om i landet.

– Genom Årets Kock vill vi profilera den svenska råvaran genom att framhäva dess kvalitet och dess unika egenskaper. Det är också viktigt att vi förstärker kopplingen mellan kocken och bonden men också den mellan maten och bonden. Det här är Sveriges största matevenemang och självklart är det viktigt att LRF är med, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

– Vi är mycket glada över LRFs stora engagemang i Årets Kock. Med både lokala producenter och livsmedelsföretag som samarbetspartners kan vi tillsammans på ett mer fördjupat sätt driva den svenska gastronomin till världsklass, säger Hanna Halpern, general Årets Kock.

Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning och Sveriges mest prestigefyllda matlagningstävling. Tävlingen ägs av branschorganisationen Svensk Mjölk och grundades för snart 30 år sedan av Svensk Mjölk i samarbete med Gastronomiska akademien.

För mer information, kontakta LRFs presstjänst: 08-787 57 77
Anders Holmestig, kommunikationschef LRF, 08-787 54 14
Hanna Halpern, general Årets Kock, 070-555 82 82

www.lrf.se/aretskock

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 15 år i rad och vid årsskiftet 2011/2012 hade LRF 171 807 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.