LRF om att licensjakten på varg stoppas

16 januari 2014.

Förvaltningsrätten i Stockholm beslutade igår att tills vidare stoppa den planerade vargjakten i februari. – Inte oväntat, men djupt olyckligt och utmanande för folk och näringar i de vargtäta områdena, anser Lantbrukarnas Riksförbund.

– Man kan undra hur Naturskyddsföreningen, Rovdjursföreningen och WWF tänker när de regelmässigt överklagar alla beslut som skulle kunna föra rovdjursfrågan framåt och som skulle kunna minska problem och skador. Och framför allt som skulle kunna minska konflikten om varg, säger Helena Jonsson, förbundsordförande LRF.

– Om de organisationer som ständigt överklagar tror att de gör vargen som art och som naturvårdssymbol en tjänst så tror de verkligen fel. Polariseringen kommer självklart att öka, skador och olägenheter kommer att bli fler. Detta drabbar folk på landsbygden och inte minst vargen. Man kan tveka om Finland som exempel, men i den här situationen kan man inte längre tiga. I Finland säger man officiellt att vargförvaltningen misslyckats, att det är nödvändigt att börja om från början med ett underifrånperspektiv. Vargstammen har minskat dramatiskt på grund av illegal jakt, enligt finska myndigheter. Vargstammen är ungefär halverad, säger Helena Jonsson.

– Detta är en situation som vi inte vill ha i Sverige. LRF vill ha en legal, transparent och kontrollerad förvaltning av de stora rovdjuren. Naturvårdsorganisationerna strävar i blindo allt längre mot den finska situationen, avslutar Helena Jonsson.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 17 år i rad och vid årsskiftet 2013/2014 hade LRF 172 662 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.