LRF om Naturvårdsverkets förslag om varg: - Otillräckligt och alltför försiktigt

16 november 2011.

LRF är kritiska till Naturvårdsverkets förslag till hur en utvidgad skyddsjakt ska kunna ersätta den uteblivna licensjakten på varg. – Nu krävs det att regeringen återtar initiativet och gör om och gör rätt, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

– En av de få delar som är bra i förslaget är att myndigheterna skall kunna ta beslut om skyddsjakt på eget initiativ, och då även i förebyggande syfte. Å andra sidan konstateras att utrymmet för skyddsjakt är litet. Detta i en situation när vargstammen ökar kraftigt och antalet rivna djur är större än vanligt. Jag känner starkt för människor i de bygder där rovdjurstrycket är stort och jag delar deras oro, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

– Naturvårdsverket menar att man vid beslut om skyddsjakt ska kunna ta hänsyn till de olägenheter som följer av rovdjursförekomst. Samtidigt underkänner Naturvårdsverket flera olägenheter som bland andra LRF har framfört. Till exempel den stress och oro som våra medlemmar anser vara ett av de värsta problemen efter de rena skadorna. Vidare håller Naturvårdsverket fast vid att varje rovdjursart måste förvaltas art för art. Detta tycker vi är fel. För våra medlemmar är det ointressant om det är varg, björn eller lo som river djuren. Det är det sammantagna rovdjurstrycket som avgör om situationen är ohållbar eller hanterlig, säger Helena Jonsson.

– Vi menar att Naturvårdsverket inte har fullgjort det uppdrag regeringen gav. Man vill inte ens föreslå några avgörande förändringar i jaktlagstiftningen. Förslagen är att liknas vid att tvinga någon att köra i 50 km/h på motorväg, säger Helena Jonsson.

För mer information, kontakta LRFs presstjänst 08-787 57 77.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 14 år i rad och vid årsskiftet hade LRF 170 631 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.