LRF om regeringens höstbudget

I dag presenterade regeringen budgetpropositionen inför 2016.
–Budgeten innebär snävare marginaler för företagare i de gröna näringarna, konstaterar Helena Jonsson, förbundsordförande för Lantbrukarnas Riksförbund, LRF.

– Skattehöjningarna på arbete och energi är sammantaget större än de möjligheter som regeringens reformer inom exempelvis infrastruktur- och klimatområdet erbjuder. Landets småföretagare behöver få mer uppskattning och uppmärksamhet eftersom fler och nya jobb behöver växa fram på bred front, säger Helena Jonsson.

– När det gäller situationen för landets mjölkbönder hänvisar regeringen till ytterligare åtgärder i den livsmedelsstrategi som ska presenteras nästa vår. Eftersom läget är akut måste regeringen agera snabbt och återkomma med nya förslag kopplat till den ekonomiska ram som staten tagit fram för lånegarantier till de skuldsatta bönderna. Nu är det upp till bevis för alla vackra ord, säger Helena Jonsson.

– Jag har stora förväntningar på den kommande livsmedelstrategin och tycker att regeringens intentioner hittills varit bra. Men det är viktigt att regeringens förslag blir konkreta och har en tydlig ambition att öka den svenska livsmedelsproduktionen. Det behövs en rad åtgärder på olika områden för att stärka svenska bönders konkurrenskraft, säger Helena Jonsson.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. Vid årsskiftet 2014/2015 hade LRF 171 753 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.