LRF om riksdagens nej till handelsgödselskatt – ett klokt beslut

26 mars 2015.

Riksdagens beslut att inte införa en skatt på handelsgödsel välkomnas av Lantbrukarnas Riksförbund, LRF. Precis som riksdagen anser LRF att en skatt på handelsgödsel i första hand försämrar jordbrukets konkurrenskraft och inte är ett modernt och verksamt miljöstyrmedel.

– Vi är nöjda att centerpartiets motion om att inte återinföra handelsgödselskatten vann stöd i riksdagen. Nu utgår vi från att regeringen respekterar majoriteten i parlamentet och avskriver sina planer om gödselskatten som inte har en motsvarighet i något annat EU-land, säger Helena Jonsson, förbundsordförande LRF.

– Det hade varit mycket olyckligt om regeringens arbete med en nationell livsmedelsstrategi inletts med en rejäl skattehöjning på den svenska produktionen och helt gått på tvärs mot den nyligen presenterade Konkurrenskraftsutredningen. Livsmedelsstrategin behöver offensiva förslag och inte självmål, säger Helena Jonsson.

– Skatten togs bort 2010 och sedan dess har användningen av handelsgödsel inte ökat. Att införa den igen hade varit ett omodernt och utvecklingsfientligt angreppssätt på ett miljöproblem som kan hanteras på annat sätt, där både miljön och jordbruket gynnas, avslutar Helena Jonsson.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. Vid årsskiftet 2014/2015 hade LRF 171 753 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.