LRF Östergötland: Tänk om kring skatt på biodiesel, finansdepartementet

14 juli 2014.
Biodiesel från vegetabiliska oljor ska förses med en kraftigt ökad skatt. Det föreslår finansdepartementet i en ny promemoria som släpps lagom till semestern.
– LRF Östergötland välkomnar det förslag som handlar om skattefrihet för det nya biodrivmedlet HVO, men en höjd skatt på exempelvis rapsdiesel, RME, vore förödande för jordbruket, säger Peter Borring, regionordförande för Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, i Östergötland.

Orsaken till förslaget på skattehöjning är en beräkning där man kommit fram till att så kallad FAME, som är samlingsnamnet för biodiesel från vegetabiliska oljor, är överkompenserad i förhållande till vanlig fossil diesel. Den rapport som ligger till grund för finansdepartementets bedömning är Energimyndighetens ”Övervakningsrapport avseende skattebefrielse för flytande biodrivmedel år 2013”. Övervakningsrapporten är ett led i den EU-lagstiftning som innebär att medlemsländer inte får gynna något drivmedel enligt en definition där drivmedlet blir överkompenserat.

– Energimyndigheten har som vi uppfattar det missat ett antal viktiga grundparametrar i sin beräkning vilket fått till följd att man kommer till slutsatsen att till exempel just RME överkompenseras gentemot vanlig diesel. Detta får sedan katastrofala följder för möjligheten att snabbt ställa om jordbrukets dragkraft och transporter till inhemskt bränsle, säger Peter Borring, regionordförande LRF Östergötland.

LRF bedömer att drivmedelsmarknaden kommer att bli allt mer komplex. Det finns många olika förnybara drivmedel och tekniker för att använda och framställa dessa. Deras egenskaper i form av råvarubas, tillgång, användarvänlighet, klimatnytta, giftighet, brandfarlighet och framställningseffektivitet varierar, men utvecklas också ständigt.

Biodiesel är ett viktigt omställningsbränsle. Tack vare biodiesel ligger kollektivtrafiken i linje med sina miljömål. 2013 kördes hälften av busstrafikens totala sträckor på förnybart drivmedel, vilket är i linje med att nå målet om 90 procent förnybar busstrafik till 2020. Utan biodiesel skulle samma siffra idag ha varit 22 procent, enligt Svenska bussbranschens riksförbund. Om skattehöjningen drivs igenom riskeras inte bara svensk produktion av FAME utan även omställningen till förnybara bränslen inom bland annat buss- och lastbilstrafiken.

– En strategi som ensidigt förordar en ökad inblandning av förnybara komponenter i befintlig infrastruktur, som exempelvis HVO, är inte enbart bra. Det missgynnar innovationer och cementerar befintliga strukturer på drivmedelsmarknaden. Vi bedömer att en teknikneutral syn och en mångfald av förnybara drivmedel kommer att föra utvecklingen snabbare framåt. Den skapar också fler arbetstillfällen inom landet, säger Peter Borring.

Promemorian är på remiss till den 7 augusti.

För mer information och intervju, kontakta:
Peter Borring, ordförande LRF Östergötland, 070-343 69 59.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 17 år i rad och vid årsskiftet 2013/2014 hade LRF 172 662 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.