LRF positiva till Jordbruksverkets rapport om biotopskydd

8 mars 2013.

LRF välkomnar att Jordbruksverket i sin rapport till regeringen föreslår ändringar i biotopskyddet. Detta kan leda till ett mer flexibelt biotopskydd som gynnar både jordbruket och den biologiska mångfalden.

– Det är inte rimligt att man aldrig ska få ta bort odlingshinder oavsett hur vanliga de är i landskapet och oavsett hur stort behovet är för jordbruket. Nu verkar det bli ändring på detta, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

Det generella biotopskyddet innebär att det är förbjudet att skada eller flytta till exempel odlingsrösen, stenmurar, öppna diken och åkerholmar. Förbudet har tillämpats mycket strikt. Behov att kunna sköta sitt jordbruk på ett effektivt sätt har nästan aldrig setts som ett skäl för dispens. Nu föreslår Jordbruksverket att viljan att utveckla och behålla ett aktivt jordbruk ska ses som skäl för dispens.

– Under de 20 år som gått sen biotopskyddsbestämmelserna infördes har jordbrukets förutsättningar helt förändrats. Lagstiftningen har inte följt med i denna utveckling vilket man nu kommit till insikt om, säger Helena Jonsson.

Miljövinster med att ta bort odlingshinder, som minskad risk för markpackning och effektivare hantering av gödsel och växtskyddsmedel, ska också kunna motivera dispens. Jordbruksverket vill även att man på ett tydligare sätt i besluten ska kunna väga in hur vanlig en biotop är i en viss trakt.

– Ett livskraftigt jordbruk är en förutsättning för bevarandet av den biologiska mångfalden i odlingslandskapet. Regeringsuppdraget och Jordbruksverkets redovisning visar på en ökad förståelse för detta, säger Helena Jonsson.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 16 år i rad och vid årsskiftet 2012/2013 hade LRF 172 085 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.