LRF skickar brev till Anders Borg om skyddet av jordbruksmark

Varför är det konstigt att ett land vill skydda sin jordbruksmark mot exploatering? Den frågan ställer LRFs förbundsordförande Helena Jonsson i ett brev till finansminister Anders Borg. Bakgrunden är att Borg i en intervju med Svenska Dagbladet förra veckan sa att det är konstigt att det finns hinder för att bygga bostäder på jordbruksmark, särskilt i storstadsregionerna.

Att jord- och skogsmark är av nationell betydelse slås fast i miljöbalken. Man får helt enkelt bara bygga på jordbruksmark som går att bruka om den dels behövs för att tillgodose väsentliga samhällsintressen, dels om behovet inte kan tillgodoses genom att annan mark tas i anspråk.

– Men faktum är att Sverige är ett av de länder i Europa som exploaterar sin jordbruksmark mest och snabbast. Det krävs med andra ord en trovärdigare analys av varför bostadsbyggandet inte tar fart. På svenska åkrar byggs det nämligen snabbare än någonsin, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

– Markägare har en mycket svag ställning när en kommun beslutar att expandera en tätort och behöver tvångsköpa mark. Den okontrollerade utbredningen som sker i Sverige innebär också en stor samhällskostnad. Genom att bygga smartare skulle vi skydda både finanserna och jordbruksmarken, säger Helena Jonsson.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 17 år i rad och vid årsskiftet 2013/2014 hade LRF 172 662 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.