LRF välkomnar att landsbygdsministern öppnar upp för ursprungsmärkning

18 mars 2013.

LRF är positivt till att Eskil Erlandsson i Ekots lördagsintervju nu överväger att stödja EU-förslaget om obligatorisk ursprungsmärkning av processat kött.

– Det gläder mig att landsbygdsminister Eskil Erlandsson är enig med LRF om vikten av en ursprungsmärkning. LRF har drivit frågan under lång tid och nu börjar vi se resultat. Samtidigt är det viktigt att EU- förslaget om ursprungsmärkning kommer att omfatta så många produkter som möjligt, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

– Vi vet att de flesta konsumenter tycker att varans ursprung är bland de viktigaste faktorerna när de väljer mat. Och intresset för vad vi äter har ökat efter alla avslöjanden om matfusk. Men bristen på information gör det svårt för konsumenterna att göra aktiva val. Här kan en ursprungsmärkning göra stor nytta, säger Helena Jonsson.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 16 år i rad och vid årsskiftet 2012/2013 hade LRF 172 085 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.