LRF välkomnar bredbandspengar

7 september 2012. Regeringen har beslutat att anslå 600 miljoner kronor i budgeten till bredbandsutbyggnaden på landsbygden.

– Det är ett mycket positivt besked och en tydlig signal till de 100-tals byalag runt om i landet som jobbar hårt för att få bredband, säger Helena Jonsson, förbundsordförande i LRF.

Pengarna ska delas ut 2012-2014 och beräknas räcka till 30 000 hushåll. Det stora ideella engagemanget och viljan att få bredband av bästa sort även på landsbygden har lett till ett stort tryck från många delar av Sverige.

- Bredbandsmarknaden är avreglerad i Sverige och därför behövs politiska insatser för att ”locka” marknaden ut på landsbygden. Pengarna kom inte en dag för tidigt. Vi har en bredbandsfolkrörelse i Sverige, jag vet att bara i Västra Götaland står över 80 byalag i kö och väntar på medel för att starta sitt projekt, säger Helena Jonsson.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 15 år i rad och vid årsskiftet 2011/2012 hade LRF 171 807 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.