LRF växer för sextonde året i rad – fler medlemmar än någonsin

14 januari 2013. För sextonde året i rad ökar antalet medlemmar i Lantbrukarnas Riksförbund, LRF. Vid utgången av 2012 var antalet medlemmar 172 085, en ökning med 278 medlemmar jämfört med 2011. Antalet medlemmar har aldrig varit högre än nu.

– De gröna näringarna skapar jobb och tillväxt i hela landet. Jag är mycket glad och stolt över att så många via sitt medlemskap vill engagera sig i och utveckla företagandet inom jord- och skogsbruk ytterligare. Ju fler vi är, desto starkare blir vi. Samtidigt är jag ödmjuk inför uppgiften att både våga förnya vår verksamhet och bevara det som är vår kärna, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

Antalet medlemmar har ökat i de flesta delar av landet. Procentuellt sett har den största ökningen skett i Norrbotten, följt av Gävleborg och Jämtland.

– Över 96,7 procent väljer dessutom att förnya sitt medlemskap, ett kvitto på att LRF lyckas leva upp till medlemmarnas högt ställda förväntningar. Vi kommer fortsätta att ha stora öron, ta till oss av medlemmarnas synpunkter och utveckla folkrörelsen LRF, säger Helena Jonsson.

Under 2012 har LRF haft framgång i en mängd politiska frågor, bland annat genomförandet av EUs grisdirektiv, en rimlig tillämpning av biotopskyddet och bredbandsutbyggnaden på landsbygden.

Under 2013 kommer fokus fortsatt att ligga på att stärka svenska bönders konkurrenskraft, arbete med att skapa tillväxt för den svenska livsmedelsproduktionen och att utveckla bondens möjligheter som energiföretagare.

LRF finns över hela landet i 17 regioner, 1 080 lokalavdelningar, 274 kommungrupper samt ett kontor i Bryssel.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 15 år i rad och vid årsskiftet 2012/2013 hade LRF 172 085 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.