LRF vill ha ökat fokus på företagande i nästa landsbygdsprogram

24 september 2012.

LRF ser positivt på den utredning som Jordbruksverket och Skogsstyrelsen har gjort kring nästa landsbygdsprogram. Men LRF betonar att ett framtida landsbygdsprogram måste gynna företagande och aktivitet på landsbygden. I sitt remissvar anser LRF att åtgärderna bör vara utformade utifrån vad företagen efterfrågar.

– I nästa landsbygdsprogram vill vi se ett ökat fokus på företag med bas i de gröna näringarna. Utredningen borde inrikta sig mer på företagande, utveckling och konkurrenskraft och mindre på bevarande och cementerande, säger LRFs ordförande Helena Jonsson.

LRF är positiv till utredningen och ser fram emot kommande publiceringar kring till exempel hur en framtida utformning av stöd till mindre gynnade områden (LFA) ska se ut. LRF skulle också gärna se att motsvarande utredningsinitiativ togs för gårdsstödet.

– Vi ser fram emot att diskutera helheten i CAP-reformen, både gårdsstöd och landsbygdsprogram. Det är inte förrän det finns underlag kring alla delar i politiken som det är möjligt för företagen att se helheten och vilka effekter reformen kommer att få på gårdsnivå, säger Helena Jonsson.

– Det är viktiga åtgärder som är med i utredningen, inte minst investeringsstöd och miljöersättningar. Utformningen av de här åtgärderna påverkar vilka val som företagarna gör när de ska utveckla sina verksamheter. Vi behöver öka konkurrenskraften och framtidstron inom den svenska jordbruksnäringen och här spelar landsbygdsprogrammet en viktig roll, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 15 år i rad och vid årsskiftet 2011/2012 hade LRF 171 807 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.