Magdalena tar upp kampen för den svenska bonden

Den 10 juni 2013.

Idag och fem dagar framåt tar Magdalena Forsberg upp kampen för våra svenska bönder genom att agera gäst på Twitter. Den före detta världsmästaren i skidskytte och vinnaren av Mästarnas mästare vill slå ett slag för maten vi får från svenska gårdar och byter därför skidskyttebanan mot @bondepakopet på Twitter nu i veckan.

- Jag kommer att twittra om sådant som faller mig in och det känns helt rätt eftersom jag alltid har köpt mat som kommer från svenska bönder. Jag är mån om vad jag äter och svenska råvaror är alltid av bra kvalitet. Att stötta våra bönder känns därför självklart, säger Magdalena Forsberg.

Magdalenas insats på Twitter utgör en av många delar i LRF:s satsning Bonde På Köpet. Syftet är att öka kunskapen om svenska råvaror hos konsumenter och utöver sitt gästtwittrande medverkar Magdalena också i webb-TV-formatet Bondekampen.

I samband med satsningen har även en ny app lanserats som hjälper konsumenten att direkt i mataffären ta reda på om en produkt kommer från en svensk bonde eller inte. Webbplatsen www.bondepakopet.se utgör grunden för satsningen.

Magdalena Forsberg är en av tidernas bästa skidskyttar och tävlade på världscupnivå åren 1994-2002. Under den perioden var hon flitig på prispallen med totalt 87 pallplatser, varav 42 segrar och 6 VM guld.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 16 år i rad och vid årsskiftet 2012/2013 hade LRF 172 085 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.