Markägare i Nordmaling förlorade renbetesmål i Högsta domstolen

27 april 2011.

I en dom idag meddelar Högsta domstolen att renägare har rätt att låta sina renar beta inom Nordmalings kommun med hänvisning till gamla utredningar från 1800-talet. Detta innebär att markägarna har förlorat en 13 år lång tvist.

Under rättegången har de 104 markägarna hävdat att de tre samebyarna Ran, Vapsten och Umbyn saknar renbetesrätt på deras marker. Markägarna anser att renarna har börjat uppehålla sig på deras marker först under senare år. Men enligt Högsta domstolen har renägarna rätt att använda privat mark inom Nordmalings kommun för renbete enligt gammal sedvana.

– Det är bra att vi har fått ett geografiskt klarläggande men domen löser inte den grundläggande problematiken. För markägarna handlar detta både om ekonomiska förutsättningar och om rätten att råda över sin egen mark. För många markägare är just rådigheten över den egna marken en viktig och en grundläggande aspekt av ägandet. Det är naturligtvis mycket tråkigt för markägarna att ha förlora målet och vi känner med dem som nu ser rättigheten till den egna marken inskränkas, säger LRFs förbundsordförande Lars-Göran Pettersson.

Ett ovarsamt nyttjande av renskötselrätten ger upphov till skador på planteringar och grödor. Men för många markägare har det varit svårt att få ekonomisk ersättning för skadorna.

– När Högsta domstolen nu har konstaterat att det finns en renskötselrätt i området är vår förhoppning att rennäringen framöver kommer att använda sig av denna rättighet på ett ansvarsfullt sätt. Nu måste alla parter anstränga sig för att arbeta vidare med den dialog som krävs för att samverka i vardagen, säger Lars-Göran Pettersson.

För mer information och intervju med Lars-Göran Pettersson, kontakta LRFs presstjänst 08-787 57 77.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 14 år i rad och vid årsskiftet hade LRF 170 631 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.