Mer än dubbelt så många nya biogasgårdar efter satsning på rådgivning

23 november 2012.

Antalet biogasanläggningar på gårdsnivå har ökat med 150 procent de senaste två åren. En bidragande orsak till detta är LRFs projekt Biogasaffärer på gården i kombination med Jordbruksverkets investeringsstöd för biogasanläggningar. Projektet Biogasaffärer på gården har gett råd och stöd till lantbrukare som är intresserade av att satsa på biogas.

När LRF drog igång projektet Biogasaffärer på gården 2010 fanns 14 biogasgårdar i landet. När projektet avslutas vid årsskiftet 2012/2013 kommer det att finnas 35 anläggningar, enligt prognoser.

– Vi gläds över att de som nu investerat får en mera hållbar produktion och att vi med de nya biogasetableringarna kan visa på biogasens potential.
Vi ser samtidigt att lantbrukarnas biogaskunskap har ökat. Det här resultatet kommer dessutom att bidra till att framtidens rådgivning kommer att utvecklas, säger projektledare Ingela Nilsson Nachtweij på LRF.

Satsningen Biogasaffärer på gården har pågått mellan 2010-2012 och är subventionerat via landsbygdsprogrammet. Bakom projektet står LRF som har samordnat rådgivningen via sex upphandlade oberoende rådgivningsföretag. Omkring 100 lantbrukare nappade på erbjudandet. För många av dem har drivkraften varit möjligheten att öka självförsörjningsgraden av energi på gården, enligt en utvärdering av projektet.

För mer information, kontakta LRFs presstjänst 08-787 57 77 eller projektledare Ingela Nilsson Nachtweij 0492-28833, Företagsutveckling, Förnybar energi, Ulf Jobacker 08-787 54 03

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 15 år i rad och vid årsskiftet 2011/2012 hade LRF 171 807 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.