Nominerade till Årets Östersjöbondepris 2011

7 oktober 2011.

Fem starka förträdare för bonde-Sverige är i år nominerade i den svenska uttagningen till WWFs pris Årets Östersjöbonde 2011. Tidigare år har nomineringarna dominerats av enskilda lantbrukare. Nu är trenden att miljöarbete sker i samarbetet mellan lantbrukare och andra aktörer inom bland annat vattenråd.

I Vallentuna utanför Stockholm har Fredrik Andersson, Tarby gård och Johan Lindgren, Backa gård i egenskap av sina ordförandeposter i Vallentuna-Täby LRF-avdelning respektive Vallentuna kommungrupp visat prov på bra ledarskap som skapat ett gemensamt engagemang för miljöfrågor bland lantbrukare i området. Båda medverkar i Greppa Näringen.

Järna-Hölö-Mörkö LRF avdelning är nominerad för att aktivt ha fokuserat på en rad aktiviteter och åtgärder för en renare Östersjö och som ledande i det lokala vattenrådet.

Familjen Johansson-Wallin på gården Österby i Buttle på Gotland driver ett projekt som bland annat syftar till att använda näringen i tång/släke från Östersjön på åkermark. På så sätt avlastas Östersjön. De är medlemmar i Greppa Näringen och Kravodlare.

Familjen Thuresson på Södergård i Löderup i Skåne har genom sitt engagemang i demonstrationsgårdsnätverket Odling-i-Balans och i nätverket Baltic Deal utvecklat ett tiotal innovativa metoder för att öka utnyttjandet av växtnäring på gården.

Familjen Karlsson på Mörkagården i Vara i Västra Götaland har ett tydligt kretsloppstänkande. Man har bland annat anlagt ett stort antal bevattningsdammar och våtmarker som bidrar till att mer näring hinner tas om hand innan vattnet når havet. Företaget är anslutet till Greppa Näringen.

Det här är tredje året i rad som priset delas ut till lantbrukare som har gjort insatser för att bland annat minska övergödningen. Den 11 oktober avslöjas vem av de nominerade som går vidare till den internationella tävlingen. Den internationella vinnaren, som får ett pris på 10 000 euro, offentliggörs den 2 november i samband med den stora Östersjökonferensen. Arrangör är WWF och Swedbank tillsammans med the Baltic Farmers Forum for the Environment (BFFE) och jordbruksorganisationer i Östersjöregionen.

Mer information om:
Greppa näringen: www.greppa.nu
Odling-i-Balans: www.odlingibalans.com/
Baltic Deal: www.balticdeal.eu

För mer information, kontakta LRFs presstjänst 08-787 57 77

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 14 år i rad och vid årsskiftet hade LRF 170 631 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.