Nu bildas LRF Växtodling

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, har med organisationsmedlemmar beslutat att bilda LRF Växtodling för att stärka konkurrenskraften för svensk växtodling på en global marknad.
LRF Växtodling kommer att jobba för förbättrade näringspolitiska villkor, samt forskning och utveckling för framtidens odling.

– Svensk växtodling har goda förutsättningar för en internationell konkurrenskraft. Målet är att öka de svenska växtodlingsföretagens förutsättningar för att skapa lönsamhet och tillväxt inom branschen, säger LRFs VD Anders Källström.

LRF Växtodling inrättas som en enhet på LRF och en växtodlingsdelegation med representanter från LRF och organisationsmedlemmarna styr verksamheten och beslutar om inriktning, omfattning och prioriteringar. LRF Växtodling har uppdraget att företräda branschen och LRF i växtodlingsfrågor.

– En viktig del i arbetet är att säkerställa svensk växtodlings konkurrenskraft inom EU genom att bland annat se till att villkoren för hjälpmedlen i odlingen följer övriga EU länders, säger Växtodlingsdelegationens ordförande Carl-David Trozelli.

Sverige har mycket god tillgång på mark och rent vatten. LRF Växtodling kommer bland annat att arbeta för att öka möjligheterna till att få mer av landets mark i odling och öka produktionen utan försvårande regelkrångel. Målet med branschorganisationen är att utveckla de svenska växtodlingsföretagens förutsättningar för att skapa lönsamhet och tillväxt i hela landet.

LRF Växtodling kommer även att initiera forskning och utveckling för svensk växtodling. Ett nyligen avslutat projekt är ”Vete mot nya höjder” där man har undersökt möjligheterna att öka den svenska veteskörden med hjälp av olika tillväxtfaktorer. Liknande projekt har tidigare gjorts för raps och sockerbetor.

– Genom LRF Växtodling tar vi ytterligare ett steg i att ge branscherna en tydlig plats i organisationen och att utveckla LRF som ett paraply för det gröna näringslivet. På det sättet bidrar LRF till att skapa så bra förutsättningar som möjligt för lönsamhet och tillväxt i svensk livsmedelsproduktion, säger Anders Källström

Till ordförande för LRFs växtodlingsdelegation har Delegationen utsett Carl-David Trozelli, Sveriges Frö- och Oljeväxtodlare med Lennart Nilsson, LRF; som vice ordförande.

För mer information, kontakta gärna:
Lennart Nilsson, vice ordförande LRF Växtodling, 070-655 03 52
Lars-Johan Merin, ordförande Sveriges Frö- och Oljeväxtodlare, 070-674 71 65
Gustaf Tornérhjelm, ordförande Svenska Betodlarna, 070-517 61 78
Pål Nilsson, ordförande Sveriges Stärkelseproducenter, 070-777 38 46
Bengt-Olov Gunnarson, ordförande Lantmännen, 070-577 05 86
Gunnar Pleijert, ordförande Kalmar Lantmän, 070-651 33 49
Carl-David Trozelli, ordförande LRF Växtodling, 070-555 94 24
Kjell Ivarsson, ansvarig tjänsteman LRF, 070-642 03 40

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 17 år i rad och vid årsskiftet 2013/2014 hade LRF 172 662 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.