Ny app ska göra bönder till proffsiga förhandlare

4 oktober 2013..

Hur förbereder du dig bäst inför en förhandling? Hur bör du agera – och vad bör du inte göra? Svenska bönder möter samma utmaningar som alla företagare och att ta rätt betalt för sin produkt eller tjänst är A och O. Nu lanserar Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, en gratis utbildning i förhandlingsteknik i app-form – LRF Förhandling.

– LRF ska vara en skarp företagarorganisation och djupare kunskaper i förhandlingsteknik är något som våra medlemmar efterfrågar. Många har svårt att avsätta tid för långa kurser på annan ort och därför provar vi nu att ge utbildningen i form av en ljudbok för att bonden ska kunna ta del av den var och när som helst, säger Susanne Lundgren, företagsutvecklare inom landsbygd på LRF, som varit med och tagit fram LRF Förhandling.

Rätt attityd och strategi
Appen LRF Förhandling finns att gratis ladda ned från både Appstore och Google play. De sju kapitlen ska vässa bondens kunskaper kring den teknik som ligger bakom en lyckad förhandling: den rätta attityden, strategi- och taktiktänk samt värdefulla råd för att komma vidare när positionerna har låst sig, bland annat. Kapitlen följs upp med övningar och under hösten kommer det finnas möjlighet att ytterligare fördjupa sina kunskaper under en seminariedag.

– Vi hoppas att LRF Förhandling ska ge mersmak och inspirera till att tänka nytt kring det egna företagande, säger Susanne Lundgren.

För mer information, kontakta Susanne Lundgren, företagsutvecklare inom landsbygd på LRF, som tagit fram utbildningen LRF Förhandling: susanne.lundgren@lrf.se, 08-787 51 34, eller LRFs pressjour, press@lrf.se, 08-787 57 77

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 16 år i rad och vid årsskiftet 2012/2013 hade LRF 172 085 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.