Ny undersökning: Landsbygdens förutsättningar engagerar storstadsbor

1 juli 2014.
7 av 10 väljare som bor på landet tycker att utvecklingen går åt fel håll när det handlar om kvaliteten i skola, vård och omsorg utanför tätorterna. Samtidigt är det just frågan om landsbygdens välfärdsverksamheter som väger allra tyngst för landsbygdsväljarna när de väljer parti. Det visar en ny undersökning som Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, låtit Ipsos ta fram.

Undersökningen, som besvarats av drygt 1000 väljare både i storstäder och på landet samt lika många av LRFs egna medlemmar, presenterades under LRFs seminarium Är Sverige större än storstaden? i Almedalen på tisdagseftermiddagen.

Uppfattningen om hur väl olika typer av samhällsservice fungerar på landsbygden skiljer sig i de flesta fall inte så mycket åt mellan de olika väljargrupperna. Bland dem som bor på landet anser 54 procent att möjligheten att driva företag på landsbygden har försämrats mot 39 procent som bor i storstan. Samtidigt svarar 26 procent av storstadsväljarna att de inte vet. Anmärkningsvärt är att LRFs medlemmar har en ljusare syn på företagandets möjligheter på landet än både övriga landsbygdsväljare och Sveriges väljare över lag.

Tankarna om Sveriges bredbandsutbyggnad är lika låga i stan som på landet – bara 39 procent av storstadsväljarna och 38 procent av landsbygdsväljarna tycker att den går åt rätt håll.

– Det är tydligt att möjligheten att bo och verka på landet inte bara berör landsbygdsbor utan alla i hela landet. Att Sverige är större än storstan är uppenbart för de flesta väljare. För politikerna gäller det därför att hålla i viljan att satsa på landsbygden även efter valet, säger Helena Jonsson, LRFs förbundsordförande.

80 procent av landsbygdsväljarna tycker att tillgången till vardagsservice som mataffär, bank och apotek blir allt sämre på landet mot så många som 60 procent av dem som bor i storstan. Även vägarna lämnar en del kvar att önska. 7 av 10 landsbygdsväljare anser att vägarna på landet försämrats (4 av 10 storstadsväljare håller med, var femte vet inte).

När det gäller hur viktig en fråga är för valet av parti väger dock landsbygdens förutsättningar tyngre för väljare på landet. Efter kvalitet på välfärdsverksamheter, som är mycket eller ganska viktigt för 91 procent av landsbygdsväljarna, är det vägarnas kvalitet (82 procent) jämte tillgången till vardagsservice (82 procent) som spelar störst roll för vilket parti man väljer.

Ladda ned hela undersökningen från www.lrf.se/press

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 17 år i rad och vid årsskiftet 2013/2014 hade LRF 172 662 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.