Nya krafter på gång till LRF Ungdomens styrelse

Den 1 mars 2011

Fem nya styrelseledamöter ska väljas till LRF Ungdomens riksstyrelse på riksstämman den 9-10 mars på Sånga-Säby utanför Stockholm i år. De som föreslås är:

Martin Johansson, snart 25 år, bor i Hycklinge i Östergötland där han främst arbetar med skogsvård. I fem år har han suttit i LRF Ungdomen Kronoberg, det senaste året som ordförande. Martin Johansson vill få fler unga att våga satsa på de gröna näringarna och han vill lyfta fram lantbrukarnas betydelse för det svenska samhället.

Thomas Jöngren, 26 år, bor i Mariefred i Södermanland där han arbetar som driftsledare på en gård med inriktning spannmål och skog. Tidigare har Thomas Jöngren bl.a. studerat till lantmästare på Alnarp, jobbat med får och växtodling i Nya Zeeland och varit maskinförare på en gård i Skåne. Han är framförallt intresserad av utbildningsfrågor och ser gärna att personer som har jobbat i andra branscher söker sig till de gröna näringarna eftersom de skulle kunna bidra med ny kunskap till dagens lantbruk

Emma Johansson, 25 år, är uppväxt på en familjegård utanför Örkelljunga. Numera bor hon i Uppsala där hon studerar till agronom vid Sveriges Lantbruksuniversitet.

Emma Johansson sitter i styrelsen för LRF Ungdomen i Uppsala län och är samtidigt ordförande i styrelsen för lokalavdelningen på Ultuna. Dessutom är hon aktiv i LRF Mälardalens arbetsgrupp för företagsutveckling. Framförallt vill Emma Johansson öka kunskaperna om och viljan att påverka EUs jordbrukspolitik.

David Radivoj, 31 år, bor i Nossebro i Västergötland där han bedriver KRAV-certifierad växtodling. Han är ledamot i valberedningen för LRF-Ungdomen Skaraborg samtidigt som han är styrelseledamot i LRF s lokalavdelning Bäreberg-Främmestad-Malma. David Radivoj är framförallt intresserad av växtodling och de faktorer som kommer att påverka framtidens odlare.

Nina Nilsson, 30 år, läser sista terminen på Lantmästarprogrammet i Alnarp. Hon är uppvuxen på en gård utanför Kalmar som har slaktgrisproduktion och växtodling. Innan hon bestämde sig för att bli lantbrukare studerade hon bl.a. historia på Södertörns högskola och jobbade på Jordbruksverket. Nina Nilsson är främst intresserad av frågor som rör närproducerat.

Vid stämman i den 9–10 mars avgår John Enander, ordförande och Jenny Höglund, vice ordförande samt ledamöterna Martin Johansson, Stihna J Evertsson och Elfrida Bengtsson.

För mer information, kontakta LRFs presstjänst 08-787 57 77.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 14 år i rad och vid årsskiftet hade LRF 170 631 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.