Offensiva ekoodlare blir Årets spjutspets 2017

Årets spjutspets 2017 delas i dag ut till paret Therese W Olsson och Emil Olsson, 34 och 35 år, Slätte gård i Töreboda. De bedriver effektiv ekoodling och har även startat en odlingsmässa, Slätte Ekodag. Prisutdelningen äger rum på LRFs riksförbundsstämma, Sånga Säby, Ekerö.

–Det känns fantastiskt roligt att bli Årets spjutspets, vi är jätteglada, säger Therese W Olsson.

Hennes make Emil Olsson fyller i:

– Det är en bekräftelse på att vi gör rätt saker.

Företaget grundlades 2003 då Emil Olsson köpte Slätte gård. Gården ligger en mil från hans föräldragård Storkila, som paret också driver. Verksamheten består av ekologisk växtodling på cirka 1150 hektar samt produktion och försäljning av ekologiska gödselmedel. Från och med växtodlingssäsongen 2017 ingår även ekologisk utsädesförsäljning.

Förutom ekologisk produktion har företaget också ett marksamarbete med mjölkgården Otterslätten för att få in vall i växtföljden, ägande i tre vindkraftsanläggningar, skogsbruk på cirka 800 hektar, bergtäkt med försäljning till olika entreprenörer, delägare i rådgivningsbyrån Olsson och Lugn AB samt arrangör av branschdagen Slätte Ekodag. Tillsammans omsätter alla de olika verksamheterna 80 miljoner kronor. På tre till fem års sikt räknar paret med att omsättningen ökar till 100 miljoner kronor med bibehållna vinstmarginaler.

– Vi kommer att expandera så länge det känns roligt, säger Emil Olsson.

Exakt vad de ska göra med de 100 000 kronorna i prispengar är ännu oklart.

– Vi kanske hittar på något roligt med familjen. Och så håller vi på och renoverar huset så en del kanske går dit, säger Therese W Olsson.

Juryns motivering lyder: ”Emil och Therese Olsson, Slätte gård, är äkta spjutspetsföretagare. Med stark drivkraft, tydlig vision och innovationskraft har ett enastående företag skapats. Magkänsla, glädje och långsiktighet är nyckelord bakom Emil och Thereses företagsbygge.”

Kenneth Olsson, affärsrådgivare på LRF Konsult tycker att paret har framtiden för sig:

– Svensk ekologisk odling ligger i tiden och en av anledningarna till den snabba utvecklingen inom området är alla duktiga ekoproducenter. Emil och Therese W Olsson är företagare som kan producera de stora volymer ekoprodukter som marknaden i dag kräver. De har tajming i företagandet. Dessutom hittar de nya möjligheter genom ett genuint intresse för odling, effektiv produktion, högt utnyttjande av tillgångar i mark och skog, produktionsanläggningar och maskiner. De får ett plus ett att bli tre.

Årets spjutspets delas ut till ett företag som har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Företaget behöver vara lönsamt samt ha en omsättning på minst 2 miljoner kronor per år. Bakom Årets spjutspets står LRF, Land Lantbruk, LRF Konsult och Swedbank med samverkande sparbanker.

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA:

Emil Olsson 070-914 44 66

Therese W Olsson 070-49 38 432

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 70 000 företag och LRF är därmed Sveriges största företagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 143 miljarder kronor, vilket är 3,6 procent av landets BNP. Källa: SCB