Ökad nöjdhet hos LRF-medlemmar

28 maj. Andelen nöjda medlemmar har ökat med tre procentenheter jämfört med 2012, från 67 till 70 procent. Det visar LRFs årliga medlemsundersökning Nöjd medlem. Allra nöjdast är landsbygdsmedlemmarna, men även bland lantbruksmedlemmarna ökar nöjdheten.

- De senaste åren har LRF arbetat hårt och medvetet för att öka medlemmarnas möjligheter att påverka och engagera sig i LRFs verksamhet. Bland annat genom flera stora och breda medlemsdialoger som t ex den om livsmedelsstrategin och den om utvecklingen av LRF som folkrörelse. Det gläder mig att se att det medvetna arbetet tycks ha gett resultat, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

LRF har dessutom i år genomfört satsningar för att öka medvetenheten och kunskapen hos konsumenterna om de gröna näringarna. Ett exempel är satsningen Våga fråga ­- få en bonde på köpet. Även flera regionala satsningar har gjorts det senaste året.

- Att LRF skapar opinion för landsbygden och de gröna näringarna är centralt. Därför är det viktigt för oss att fler medlemmar nu ser och uppskattar det arbete som görs. Samtidigt fortsätter vi driva sakfrågor politiskt, såsom rättvisa konkurrensvillkor, stärkt äganderätt och minskat regelkrångel. Vilket är några av de sakfrågor medlemmarna vill att vi driver, säger Helena Jonsson.

Trots höjda betyg finns utvecklingsområden om man frågar medlemmarna. Inte minst vill man att LRF än mer kraftfullt driver på för landsbygdens överlevnad och bidrar till ökad lönsamhet för företagare inom de gröna näringarna. Dessutom önskar man att LRF än mer bistår med kompetens för utveckling av verksamheten på gården som till exempel omvärldsanalyser, expertrådgivning och utbildningar.

LRFs medlemsundersökning genomfördes för första gången 1998. Då låg nöjdheten på 52 procent. Cirka 1 600 respondenter har svarat på frågorna om hur nöjda de är med sitt medlemskap.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 16 år i rad och vid årsskiftet 2012/2013 hade LRF 172 085 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.