Petter Berndalen bloggar för Årets Kock och Sveriges bönder

18 september 2013.

Petter Berndalen är bloggaren och musikern som brinner för Sveriges bönder. I två år har han enbart handlat sin mat direkt från bönderna och mår bättre än någonsin. I år är han också LRFs officiella bloggare för Årets Kock med sin blogg Husfadern.

Sedan hösten 2011 har Petter Berndalen bara handlat mat direkt från producenterna. Det hela startade som ett experiment, men har nu blivit en livsstil.

- Det är en helt annan upplevelse att handla maten direkt på en gård – man får en helt annan respekt för det man äter. Dessutom mår jag ännu bättre av den oprocessade maten som finns att köpa på gårdarna, säger Petter Berndalen.

Hans vision är att fler och fler konsumenter ska börja köpa av bönderna direkt.

- Den kunskap som finns bland dem som odlar spannmål och föder upp djur följer inte med maten in i affären, och ännu mindre ner i varukorgen hos den som handlar. De flesta av dagens konsumenter har ingen aning om hur mjölet kommer ner i påsen.

Petter Berndalen ser fram emot att som LRFs officiella bloggare för Årets Kock följa deltävlingarna runt landet, träffa nya matproducenter, lära sig mer om bönder och svensk matproduktion, och genom sin blogg dela sin kunskap och upplevelser med andra.

- Jag inspirerar gärna andra att vilja veta mera, för den dag vi inte har odling och djurhållning kvar i Sverige ska vi inte tro att maten kommer att bli billigare – då är vi helt i händerna importföretagen. Vi kommer inte heller att ha någon som helst insyn i produktionen och ingen chans att påverka.

Under dessa två år har Petter Berndalen märkt hur hans smak- och luktsinnen har förfinats, och han fascineras av de svenska smakerna.

- Tänk att det går att känna skillnad i smak beroende på vilken koras som mjölken kommer ifrån och vad korna har ätit, säger Petter Berndalen, LRFs officiella bloggare för Årets Kock.

LRF är en av huvudsponsorerna till Årets Kock och värd för de regionala deltävlingarna. Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning och Sveriges mest prestigefyllda matlagningstävling. Tävlingen ägs av branschorganisationen Svensk Mjölk och grundades för snart 30 år sedan av Svensk Mjölk i samarbete med Gastronomiska akademien.

Läs Husfaderns blogg här http://husfadern.wordpress.com/

Läs mer om LRFs engagemang i Årets Kock här http://www.lrfkoncern.se/aretskock/

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 16 år i rad och vid årsskiftet 2012/2013 hade LRF 172 085 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.