Ridskolornas Riksorganisation blir ny medlem i LRF Häst

Under hösten 2014 ansökte Ridskolornas Riksorganisation, RRO, om medlemskap i LRF och LRF Häst. Den 21 oktober beviljade LRFs riksförbundsstyrelse RRO ett nationellt intressemedlemskap från och med 2015.

– Det är glädjande att vi har fått RRO som ytterligare en medlemsorganisation i LRF Häst, då de är en viktig samarbetspartner i arbetet med att förbättra förutsättningarna i näringen, säger LRF Hästs ordförande Titti

Syftet med LRF häst är att samla resurserna inom de olika organisationerna samt att bättre tillvarata den struktur och expertis som finns uppbyggd inom LRF. Arbetet innebär företagsutveckling och politisk påverkan som berör hästnäringen.

– Ju flera vi är desto starkare blir vi i vårt påverkansarbete. Det är en mycket positiv signal att nu även ha en branschorganisation som RRO i organisationen, säger Erica Lindberg, verksamhetsansvarig på LRF Häst.

– Gemensamt med LRF Häst tycker RRO att det är viktigt att så många som möjligt går samman och arbetar för gemensamma frågor, säger Jan von Krusenstierna, ordförande för RRO.

LRF Häst bildades i januari 2014 av LRF och åtta hästorganisationer. Branschorganisationen arbetar för professionella och välmående hästföretag som växer på en sund marknad i hela Sverige. Från och med 2015 utökas alltså LRF Häst med RRO till nio organisationer.

Sedan tidigare är följande organisationer medlemmar i LRF Häst:

• Svenska Ridsportförbundet (SvRF)
  • Svenska Islandshästförbundet (SIF)
  • Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Travhästen (ASVT)
  • Svenska Hästavelsförbundet (SH)
  • Svensk Travsport (ST)
  • Western Riders Association of Sweden (WRAS)
  • Brukshästorganisationerna Samarbetskommitté (BRUNTE)

Utöver dessa medlemmar har vi en stödjande part i Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS).

För mera information, kontakta:

Erica Lindberg, 08-787 51 74

Titti Jöngren, 073-629 77 71

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 17 år i rad och vid årsskiftet 2013/2014 hade LRF 172 662 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.