Så ska bonden få en enklare vardag

16 juni 2014.

En enklare vardag för bonden. Det var målet när Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, och Jordbruksverket startade Förenklingsresan för ett år sedan. På måndagen slöts cirkeln när resan på nytt gick till mjölkbönderna Emma och Martin Hultman i Stickelösa utanför Jönköping och det var dags att syna arbetet med den handlingsplan som ska minska regelkrånglet.

• 2 av 3 bönder anser att det är svårt att veta vad som gäller.
  • 6 av 10 tycker att reglerna är mycket krångliga.
  • 4 av 10 oroar sig för om de gör rätt eller fel.
  • 3 av 10 skulle utveckla verksamheten om det var mindre krångligt.

Så ser det ut när LRF frågar sina medlemmar om hur de upplever reglerna som de förhåller sig till i sin vardag.

– Enklare regler, snabbare handläggning och mindre administration, men också en bra dialog mellan bonde och myndighet, är oerhört viktigt för att fler bönder ska vilja satsa och utveckla sitt företag, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

Sedan Förenklingsresan drog igång sommaren 2013 har LRF och Jordbruksverket besökt tio företag, från Trelleborg till Umeå, för att lyssna på vad bonden upplever som krångligt. De förslag på förenklingar som kom fram samlades i en handlingsplan och LRF och sju myndigheter har på olika sätt tagit på sig att underlätta för bonden. Att göra-punkterna handlar bland annat om att samordna kontroller och att arbeta för att enskilda regler blir enklare att förstå och följa.

– LRF har bland annat tagit på sig att föreslå lösningar på frågorna om samordning, kontroller och dokumentation. Exempelvis föreslår LRF att alla uppgifter om ett landsbygdsföretag samlas i en frivillig databas så att kontrollerna effektiviseras, säger Helena Jonsson.

– Självklart är också attityd och bemötande A och O i kontakten mellan företagare och myndighet och LRF fortsätter att arbeta för att kontrolltillfällena ska utgå från inställningen att man hjälps åt att göra rätt snarare än att hitta fel, säger Helena Jonsson.

För ett år sedan planerade Emma och Martin Hultman på gården här i Stickelösa ett släktkalas – ett kalas som kom att krocka med en plötslig djurskyddskontroll. Därför känns det extra glädjande när Jordbruksverket idag lovar att de flesta kontroller framöver ska aviseras minst 24 timmar innan, säger Helena Jonsson.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 17 år i rad och vid årsskiftet 2013/2014 hade LRF 172 662 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.