Skynda på fusionen mellan Milko och Arla Foods, Konkurrensverket!

Konkurrensverket måste skynda på bedömningen av den planerade fusionen mellan mejeriföreningarna Arla Foods och Milko. Det skriver LRFs förbundsordförande Helena Jonsson i ett brev till verket.

Milkos ekonomi är så dålig att åtskilliga bönder som i dag levererar mjölk till mejeriföreningen får så lite betalt att de kommer ha svårt att fortsätta producera mjölk om det slutliga beslutet kring fusionen mellan Milko och Arla Foods drar ut på tiden. Det är därför mycket viktigt att Konkurrensverket gör en skyndsam bedömning.

Mjölkproduktionen i Milkoområdet, som redan idag har en ansträngd arbetsmarknad, bidrar till cirka 2 800 arbetstillfällen. Det finns följaktligen såväl samhälls- som företagsekonomiska skäl för att fusionen bör genomföras. Låt därför inte bedömningen dra ut på tiden, uppmanar Helena Jonsson i sitt brev.

För frågor eller intervju med Helena Jonsson, kontakta LRFs presstjänst, 08-787 57 77.

Nedan förbundsordförande Helena Jonssons brev till Konkurrensverket:

”Mejeriföreningarna Arla Foods och Milko har initierat en process i syfte att fusionerna de två ekonomiska föreningarna. Den 14 juli beslutade Milkos medlemmar enhälligt att godkänna överenskommelsen med Arla som garanterar att samtliga Milkomedlemmar får fortsatt avsättning för sin mjölkproduktion – Arla är den enda mejeriföreningen som kan ställa ut sådana förpliktelser, det vill säga att samtliga nuvarande medlemmar i Milko kan erbjudas fortsatta möjligheter att leverera sin mjölk till mejeri. Milkos ledning gör bedömningen att föreningen inte kan drivas vidare i nuvarande form. Under många år har lönsamheten varit svag i föreningen.

En fusion mellan de två föreningarna skapar därför förutsättningar för drygt 700 enskilda mjölkföretagare att fortsätta sin verksamhet. Det är företag som idag erhåller det lägsta avräkningspriset på mjölk i Sverige på grund av den dåliga ekonomin i den ekonomiska föreningen. Situationen har ytterligare försvårats under fusionsprocessen på grund av det osäkra marknadsläget. För många är priset så lågt att det kommer att vara svårt att fortsätta producera mjölk om det slutliga beslutet kring fusionen drar ut på tiden. I det sammanhanget har Konkurrensverket en nyckelroll när det gäller en skyndsam bedömning av ärendet innan en affär förhoppningsvis kan slutföras.

Mjölkproduktionen i Milkoområdet bidrar idag till cirka 2 800 arbetstillfällen i ett område med en idag redan ansträngd arbetsmarknad. Det finns följaktligen såväl samhällsekonomiska som företagsekonomiska skäl för att fusionen bör genomföras. Konkurrensverkets handläggningstid och utslag blir avgörande för förutsättningarna att bedriva mjölkproduktion i delar av norra Sverige.

Med anledning av det ansträngda läget som Milkos 700 ägare och mjölkproducenter befinner sig i, hemställer Lantbrukarnas Riksförbund hos Konkurrensverket att hantera ärendet rörande en fusion mellan Arla Foods och Milko skyndsamt och med förtur”.