Smaken allt viktigare när bönder producerar livsmedel

I dagarna avgörs tävlingen Årets Kock 2015 och inom restaurangbranschen fokuserar kockarna mycket på olika sorters smaker. Nu visar en ny undersökning att bönderna är väl medvetna om vilken betydelse smaken har för deras råvaror och produkter. Nästan 9 av 10 (87 procent) livsmedelsproducenter anser att smaken är mycket viktig när de utvecklar sina produkter enligt undersökningen, gjord av Ipsos på uppdrag av Lantbrukarnas Riksförbund, LRF.

Ingen av de tillfrågade livsmedelsproducenterna ansåg att smaken inte är viktig alls. Undersökningen visar att över hälften av livsmedelsproducenterna (52 procent) tar hjälp av en närstående när de utvecklar smakerna i sina produkter. En av fyra (25 procent) utvecklar smakerna själv. En av tio (12 procent) livsmedelsproducenter tar hjälp av en kock i arbetet med att utveckla smaken i deras produkter.

Det är roligt att smaker har fått en centrall roll när Sveriges livsmedelsproducenter utvecklar sina produkter. Att så många livsmedelsproducenter aktivt engagera sig i smakarbetet betyder mycket för utvecklingen av goda och fina produkter. Om man dessutom utvecklar möjligheterna till samarbete mellan producent och kock när det gäller smaker så kan det innebära nya affärsmöjligheter för båda parter. Tillsammans kan kockar och lokala producenter fortsätta att utveckla den svenska gastronomin, säger Helena Jonsson, förbundsordförande LRF.

7 av tio (71 procent) livsmedelsproducenter upplever att smaker har blivit viktigare för konsumenterna under de senaste åren. Nästan en av fyra (23 procent) anser att smaker varken har blivit mer eller mindre viktiga medan ingen tycker att smaker har blivit mindre viktigt. 6 procent vet inte.

Idag presenteras en utförligare genomgång av undersökningen på ett seminarium arrangerat av LRF i samband med finalen av Årets Kock 2015. Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är värd för deltävlingarna i Årets Kock. Genom att engagera sig i SM i professionell matlagning vill LRF profilera den svenska råvaran och framhäva dess kvalitet och unika egenskaper.

LRFs undersökning genomfördes mellan den 18 september och den 5 oktober i år. Drygt 1 200 slumpmässigt utvalda LRF medlemmar som driver livsmedelstillverkning tillfrågades. Av dessa svarade drygt 350.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. Vid årsskiftet 2014/2015 hade LRF 171 753 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.