Småskaligt tydlig trend bland bönder

​Mat har blivit en livsstil. Det visar inte minst efterfrågan på närproducerad och småskaligt tillverkad mat. Det syns också bland Sveriges bönder där allt fler börjat med småskalig livsmedelsförädling.

I en rapport som LRF sammanställt är trenden tydlig bland medlemmarna. 2007 fanns det 602 företag som satsade på egen livsmedelsförädling/-produktion. 2009 var det 848, en ökning med 41 procent. Och intresset för att starta verksamhet inom småskalig mat är stort bland Sveriges bönder.

– Även om det inte är så många företag som ägnar sig åt livsmedelsförädling ännu så ser vi en tydlig trend. Svenskarna vill ha närproducerad mat och det är roligt att allt fler bönder vill tillgodose det behovet, säger Lars-Göran Pettersson, förbundsordförande i LRF.

Det finns en lång tradition av att bedriva livsmedelsförädling i liten skala i Sverige. Många konsumenter lägger tid på att leta reda på småskaliga producenter och gårdsbutiker och det blir en upplevelse att komma ut på en bondgård och köpa mat.

Enligt beräkningar omsatte egen livsmedelsförädling/-produktion 660 miljoner konor på svenska gårdar förra året.

Även antalet gårdsbutiker i Sverige ökar. 2007 rapporterade 666 av LRFs medlemmar att de hade gårdsbutik, 2009 var antalet 829. Även den ökningen hänger ihop med svenskarnas intresse för närproducerad mat och upplevelser. Och många bönder står i begrepp att antingen öppna gårdsbutik eller utvidga den försäljningsverksamhet man redan har på gården.

Rapporten De gröna näringarnas affärer på gårdsnivå – nuläge och utvecklingsmöjligheter, kommer inom kort ut för andra året. Där ges en samlad bild av den mångfald av näringsverksamheter som bedrivs på svenska gårdar. Uppgifterna för 2009 bygger på offentlig statistik och där sådan inte finns att tillgå på enkätundersökningar, uppgifter från branschorganisationer och andra tillgängliga källor. Rapporten är framtagen av avdelningen Utveckling & Analys på LRF.

För mer information, kontakt med bonde eller företrädare för LRF, kontakta LRFs presstjänst, 08-787 57 77.