Snabba utbetalningar av jordbruksstöd nödvändigt

4 september 2015.

Jordbruksverket måste snabba på hanteringen av EU-ersättningarna så att utbetalningar sker så fort som möjligt, anser Lantbrukarnas Riksförbund, LRF.

– Jag är inte alls nöjd med att årets stödutbetalningar blir försenade jämfört med förra året. Vi upplever just nu det svåraste likviditetsläget på mycket länge för landets mjölkbönder och EU-ersättningarna behövs redan nu ute på gårdarna. LRF är medvetet om att införandet av EUs nya jordbrukspolitik gått trögt och att myndigheternas stödhantering påverkas av detta men det får inte vara lantbrukarnas ekonomi som drabbas i den andra änden, säger Helena Jonsson, förbundsordförande LRF.

– Det är visserligen bra att Jordbruksverket gör ansträngningar för att förbättra sin tidigare utbetalningsplan. Men jag vill se ytterligare åtgärder för att snabba på utbetalningarna, inte minst för hårt pressade mjölkbönder. Att gårdar får vänta till februari 2016 på sina pengar bara för att de blivit slumpmässigt utvalda för kontroll är också något som Jordbruksverket måste hitta en lösning på så att deras utbetalningar inte försenas, säger Helena Jonsson.

– En annan fråga som är viktig är att kunna göra en bedömning av hur avsatta medel i landsbygdsprogrammet för 2015 kommer att utnyttjas. Det är viktigt att pengarna i programmet används för att stötta det aktiva jordbruket. I fråga om kompensationsstödet har LRF föreslagit en översyn med hänsyn till utfallet av årets SAM-ansökan. Och även andra omfördelningar kan behöva övervägas, avslutar Helena Jonsson.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. Vid årsskiftet 2014/2015 hade LRF 171 753 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.