Sommarlediga barn på lantgård lever farligt

12 juni 2012.

Sommarlovet är en härlig tid för barn som bor eller vistas på landet, men det är också en olycksdrabbad tid för lantbruket. Kampanjen Säkert Bondförnuft uppmanar nu Sveriges lantbrukare att vara extra försiktiga då skolorna stänger och barnen blir lediga.

På många lantbruk är gården både arbetsplats, bostad och lekplats. Under sommarlovet ökar därför risken för olyckor. Förutom dödsolyckor så skadas många barn varje år – i flera fall allvarligt med livslånga men och handikapp. Kampanjen Säkert Bondförnuft som arbetar för att öka säkerheten inom lantbruket, uppmanar nu Sveriges bönder till extra försiktighet under sommaren.

– Det finns få yrken där barnen är med så direkt i verksamheten som i lantbruket och starten för barnens sommarlov sammanfaller med en stressig period på många gårdar. Därför gäller det att se upp extra noga när man plötsligt har barnen hemma på gården hela dagarna, säger Anders Danielson, projektledare för Säkert Bondförnuft.

– Även om alla inte har egna barn, rekommenderas alla som har barn som kommer på besök till gården att tänka igenom vilka risker som finns. Barnens kompisar har oftast inte samma kunskaper som de egna barnen om vad som kan vara farligt, påminner Anders Danielson.

Lantbrukets maskiner, och då främst traktorer, utgör den största faran.

– Barn ska alltid sitta säkert och vara fastspända när de vistas i traktorn. Och håll dem borta från körvägarna där traktorer och andra transporter går, säger Anders Danielson.

– Traktorskopor får man inte skjutsa någon i, vare sig barn eller vuxna. Enligt lag är det förbjudet. Tyvärr inträffar ändå fortfarande sådana olyckor, vanligen med mycket svåra personskador, säger Anders Danielson.

Brunnar kan också vara dödsfällor. Gödsel- och urinbrunnar ska därför vara inhägnade och brunnslocken bör också kontrolleras så att de är hela och inte kan flyttas. Andra farliga platser på gården är silotorn, upplag av storbalar och handelsgödsel och kemikalieförråd. Stora djur är också en riskfaktor – det gäller såväl nötkreatur som hästar.

För mer information, kontakta Anders Danielson, projektledare Säkert Bondförnuft
tfn: 070-622 20 87, e-post:
anders.danielson@jti.se

Säkert Bondförnuft är en riksomfattande kampanj med målet att genom information och utbildning halvera antalet olyckor i lantbruket till och med år 2013. Säkert Bondförnuft har utbildat 150 handledare som erbjuder gårdsbesök för att lantbrukare ska få hjälp att se över sin och familjens säkerhet på gården. Kampanjen anordnar också kurser och gårdsvandringar med barnens säkerhet i fokus. Projektet är ett samarbetsprojekt mellan LRF, Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Institutet för jordbruks- och miljöteknik (JTI), och finansieras av Jordbruksverket genom Landsbygdsprogrammet.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 15 år i rad och vid årsskiftet 2011/2012 hade LRF 171 807 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.