Stat och näring behöver samverka i kampen mot resistenta bakterier

14 november 2014.

Efter den senaste tidens rapporter om MRSA-bakterier i importerat kött krävs att politikerna driver på frågan om att bekämpa resistenta bakterier. Inom branschen gör man mycket redan idag men nu behövs ytterligare engagemang från resten av samhället. Det anser Lantbrukarnas Riksförbund, LRF.

– Sverige är det EU-land som använder minst antibiotika till sina djur och inom branschen jobbar vi sedan länge aktivt för att förebygga förekomst av antibiotikaresistenta bakterier. Men resistenta bakterier är ett hot mot effektiva antibiotika i framtiden som inte känner några nationsgränser och vi måste vara beredda på att göra vad vi kan för att hejda en eventuell spridning av MRSA i Sverige. En förutsättning för att lyckas med ett sådant arbete är att staten och näringen vidareutvecklar vårt redan idag mycket goda samarbete med inriktning mot resistenta bakterier. Här krävs att både landsbygdsminister Sven-Erik Bucht och folkhälso- och sjukvårdsminister Gabriel Wikström har en plan och ett engagemang, säger Helena Jonsson, förbundsordförande LRF.

– För att ett vidareutvecklat samarbete mellan stat och näring mot resistenta bakterier ska fungera krävs tydliga insatser från våra politiker. Det måste avsättas både resurser och medel för att kunna agera redan i dag om vi skulle få in resistenta bakterier i djurhållningen. Insatser på djursidan ger vinster för folkhälsan. Det är viktigt att inse att det inte går att lägga allt ansvar bara på bönderna. Det här en samhällsfråga som angår oss alla. Bara genom att hantera den så kan vi i Sverige fortsätta att ha kontroll på MRSA-frågan, säger Helena Jonsson.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 17 år i rad och vid årsskiftet 2013/2014 hade LRF 172 662 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.