Stor potential för bönder att ta mer plats på restaurangerna

26 november 2012.

Det finns nya affärsmöjligheter för svenska bönder inom restaurangbranschen. Det visar en rundringning till alla 24 tävlande i Årets Kock 2013. Nästan alla tävlande efterlyser att bönderna ska ta kontakt med kockar och restauranger och presentera sina råvaror i större utsträckning än vad de gör idag. På onsdag är det dags för Sista chansen i Göteborg.

Kockarna är ständigt på jakt efter bra producenter. Samtidigt efterlyser i stort sett alla ett större samarbete med bönderna.

– Både kockar och bönder skulle vinna på mer samarbete. Här borde vi tillsammans kunna hitta nya vägar. Många gånger fokuserar bönderna mest på sin produktion och vi kockar har inte så mycket tid över att hinna leta bra leverantörer. Men allt går ju att förbättra genom till exempel mötesplatser som Årets Kock, säger Daniel Räms, segrare i semifinalen i Uppsala i Årets Kock 2013.

LRFs rundringning till alla tävlande i Årets Kock 2013 visar att de flesta anser att det gynnar restaurangerna när svenska gårdar eller bönder lyfts fram i menyerna. Kockarna uppger också att de gärna vill använda sig av svenska råvaror. Här finns med andra ord en stor outnyttjad potential för svenska bönder.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 15 år i rad och vid årsskiftet 2011/2012 hade LRF 171 807 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.