Stor potential för svenskodlat protein

31 januari 2012.

Odlingen av svenskodlat protein kan växa kraftigt, visar en ny kartläggning från LRF. För att sprida kunskapen och inspirera fler bönder att odla eget protein har man tagit fram en ny bok.

Djuren på svenska gårdar äter betydligt mer protein än vad som odlas i landet. Närmare 60 procent av proteinfodret importeras från olika håll i världen.

– Stora delar av denna import skulle kunna produceras i Sverige och bidra till bättre växtföljder, minskad miljöpåverkan och ökad lönsamhet på svenska gårdar. Det finns en stor potential i att hämta in mer protein till djuren via vallen, men även grödor som åkerbona, ärt, oljeväxter och lupin kan ge betydande bidrag, säger Helena Jonsson, förbundsordförande för LRF.

För att belysa potentialen och ge goda exempel på hur man kan odla eget protein har LRF tagit fram boken ”Goda affärer med nära protein”, som släpps på Mjölkföretagardagarna i Borlänge 6-7 februari. Boken är en del i ett projekt LRF driver tillsammans med Svensk Mjölk och Ekologiska Lantbrukarna. Boken innehåller rådgivarnas bästa tips, kalkyler på när proteinodling lönar sig, all viktig fakta om odling och utfodring.

Kartläggningen som lantbruksekonom Lars Jonasson gjort på uppdrag av LRF visar att under 2011 odlades det 132 000 hektar med oljeväxter, arter och åkerböna i Sverige. Om denna areal maximerades med hänsyn till växtföljdsrestriktioner och till att den inte får inkräkta på vallarealen så skulle odlingen kunna öka med 146 000 hektar.

I norra Sverige sätter klimatet gränser för vilka grödor som kan odlas. Där är det genom mer proteinrika vallar som självförsörjningsgraden kan öka. Baljväxtrik vall är den gröda som har störst potential att öka proteinodlingen i Sverige. I södra och mellersta Sverige är det att både öka proteininnehållet i vallfodret och att öka odlingen av proteingrödor. Det innebär att i vissa län skulle det kunna odlas betydligt mer protein än vad som behövs i djurproduktionen i samma område. Störst möjligheter att öka odlingen av proteingrödor finns i Västra Götaland, Skåne, Kalmar, Östergötland och Halland. Flera av dessa län har också en mycket låg självförsörjningsgrad vad gäller djurens proteinfoder, vilket innebär att det protein som teoretiskt skulle kunna odlas i området också borde kunna användas lokalt.

För mer information och intervjuer, kontakta LRFs pressjour: 08-787 57 77

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 15 år i rad och vid årsskiftet 2011/2012 hade LRF 171 807 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.