Stort intresse bland bönder för EU-valet

Många bönder tänker rösta i årets EU-val. Det visar en ny undersökning från Lantbrukarnas riksförbund, LRF, som har undersökt landsbygdsföretagares syn på EU och EU-valet.

Med anledning av valet till Europaparlamentet den 25 maj har LRF frågat nästan 900 landsbygdsföretagare om deras inställning till EU. Undersökningen visar att nästan sju av tio företagare tänker rösta i årets val. Det är jämfört med Ipsos väljarbarometer betydligt fler än de allmänna väljare som säger sig ha för avsikt att rösta i EU-valet.

Medlemmarna svarade i undersökningen att Centerpartiet är det parti som de tror bäst kan driva en politik som är bra för Sveriges landsbygd. Därefter följer Moderaterna, Kristdemokraterna och Folkpartiet. På frågan om vilka förstanamn till valet som företagarna känner till bäst angavs Marit Paulsen tätt följd av Marita Ulvskog, Gunnar Hökmark och Lars Adaktusson.

De flesta landsbygdsföretagare tycker att utvecklingen inom EU varken går åt rätt eller fel håll. Fler medlemmar är negativt inställda än positivt. Företagare som anser att utvecklingen går åt fel håll angav centralisering av makt och detaljstyrning som problem inom EU. De som tycker att utvecklingen går åt rätt håll angav bland annat skäl som gemensamma miljöåtgärder som viktigt.

De gröna företagarnas syn på EU och EU-valet är en del av LRFs företagarundersökningar och du hittar hela undersöklningen på lrf.se.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 17 år i rad och vid årsskiftet 2013/2014 hade LRF 172 662 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.