Sven-Erik Hammar ny ordförande för LRF Skogsägarna

15 maj. Sven-Erik Hammar, skogsföretagare från Härjedalen, har utsetts till ny ordförande för LRF Skogsägarna efter Jan-Olof Thorstensson. Sven-Erik tillträder sin nya post i samband med LRF-stämman 29 maj.

Jag känner mig hedrad över förtroendet att få företräda familjeskogsbrukarna, säger Sven-Erik Hammar. Det ska bli spännande att vara med och lyfta fram den stora potential vi, och kommande generationer, skogsägare har på våra fastigheter. Vår gröna solfångare skogen erbjuder ju inte bara trävaror och papper utan även förnybar energi, klimatnytta och livsmiljöer. Genom att öka skogens användning, i vid bemärkelse, kan vi ställa om till ett mer hållbart samhälle och skapa fler företag, ökad sysselsättning och mer framtidstro på landsbygden.

Det stora positiva intresset från andra länder för vårt svenska familjeskogsbruk och vårt sätt att organisera oss i skogsägarföreningar visar att vi har en framgångsrik modell som vi ska förvalta och utveckla. Jag vill också passa på att tacka Jan-Olof Thorstensson för det förtjänstfulla arbete han gjort för familjeskogsbruket som ordförande för LRF Skogsägarna.

Sven-Erik Hammar är 46 år. Familjen består av Lena och tre barn. De lever på sin skogsfastighet som ligger i Funäsdalen i västra Härjedalen. Sven-Erik är sedan ett antal år ledamot i Skogsägarföreningen Mellanskogs styrelse. Han har suttit i LRF Skogsägarnas styrelse sedan 2010 och ifjol valdes han även in i LRFs förbundsstyrelse. Sen i höstas är han också en av landsbygdsdepartementets tio Skogsriketambassadörer.

Sven-Erik Hammar, 070-691 14 52
Marianne Eriksson, kommunikationsansvarig LRF Skogsägarna, 0730-77 76 00