Svenskt lantbruk fortsatt bäst i klassen – använder minst antibiotika inom EU

En ny rapport från Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) och Folkhälsomyndigheten visar att Sveriges bönder har minskat antalet gruppmedicineringar med antibiotika med 55 procent sedan 2010. Svenskt lantbruk har haft den totalt lägsta förbrukningen inom EU vid samtliga mätningar.

Rapporten Swedres Svarm 2014 visar på en stark minskning av gruppmedicineringar av lantbrukets djur. Sveriges bönder har därmed ytterligare lyckats sänka sin redan rekordlåga förbrukning av antibiotika. Runt 90 procent av all användning av antibiotika till lantbrukets djur inom EU går till gruppbehandlingar. I Sverige är motsvaranda siffra 10 procent.

– Med tanke på att vi på djursidan har den totalt lägsta förbrukningen i unionen, är det mycket låga siffror. Sämre djuromsorg, mer handel med djur och lägre krav på hygien gör att man måste ge antibiotika rutinmässigt till friska djur i många medlemsstater, säger My Sahlman, som är ansvarig för smittskydd på LRF.

– Att gruppbehandlingarna fortsätter att minska i Sverige är ett kvitto på att svensk djurhållning kännetecknas av en god djuromsorg och ett gott smittskydd. Antibiotikaresistensen har blivit ett folkhälsoproblem. Samtidigt tappar svensk djurhållning mark till förmån för billigare produkter från länder med högre användning av antibiotika. Friska djur behöver ingen antibiotika, och våra bönder värnar om ett gott djurskydd, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. Vid årsskiftet 2014/2015 hade LRF 171 753 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.