Tusentals nya varor och ny symbol i Bonde-appen

LRFs app "Bonde på köpet", som gör det enklare för konsumenterna att välja svensk mat, får ny symbol och växlas upp i och med att ICA lägger in alla sina egna varor.

Redan nu finns ett stort antal matvaror i appen, men till sommaren kommer så gott som hela ICAs eget livsmedelssortiment att finnas för skanning.

Med appen ”Bonde på köpet” kan konsumenter enkelt skanna matvarors streckkod i butiken. Visar appen tummen upp kommer råvaran från Sveriges bönder. Hittills har produkter som inte har svenskt ursprung fått tummen ner, men nu får importerade varor istället en annan symbol, en svartvit jordglob.

– Tack vare symbolspråket är det enkelt för konsumenterna att se om maten är svensk. Appen har hittills laddats ner närmare 114 000 gånger och fler blir det varje vecka. För att möta leverantörers önskemål, så att fler vill registrera sina produkter i appen, har vi sett över symbolerna. Ju fler som är med desto lättare kan konsumenterna göra medvetna val i butiken. Det tycker vi är viktigt, säger LRFs vice VD Anders Holmestig.

I dag finns ett stort antal produkter från livsmedelsföretag i appen, men för att den ska bli heltäckande är det viktigt att få till ett ökat samarbete med handeln. I anslutning till LRFs och ICAs samarbete registrerar ICA 2 800 av sina egna produkter för skanning.

– Vi vill att det ska vara enkelt för kunderna att ta reda på om en vara under ICAs egna varumärken är av svenskt ursprung. Med hjälp av den här appen skapas den möjligheten och det är vi mycket glada för. Appens ändamål stämmer även väl överens med ICAs fokus på ursprungsmärkning och målsättningarna för samarbetet mellan ICA och LRF. Samarbetet syftar bland annat till att öka kunskapen om svensk mat liksom att öka andelen svenska varor i sortimentet, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.

Fakta om appen "Bonde På Köpet"
Appen är en del i LRFs konsumentsatsning ”Bonde på köpet”, som startades 2013. Då det inte finns heltäckande obligatorisk ursprungsmärkning i dag i butikerna är appen ett hjälpmedel att se vilken mat som kommer från Sveriges bönder. Appen finns att ladda ned för iPhone och Android. Dessutom finns en webbaserad kunskapsplattform på www.bondepakopet.se med filmer, tävlingar och fakta.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. Vid årsskiftet 2014/2015 hade LRF 171 753 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.