Två veckor semester för svenska bönder

17 juli 2014.
Två veckor. Så länge planerar Sveriges bönder i genomsnitt att ta semester i år. Tendensen är tydlig – ju större areal man har och ju större del av inkomsten som kommer från jordbruket, desto mindre ledighet. Mer än var tionde bonde tar inte någon semester alls. Men de allra flesta bönder trivs bra med sitt jobb.

Hur mycket man planerar att vara ledig skiljer sig bland annat beroende på hur stor gård man har, visar en ny undersökning som Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, låtit göra. Bland dem som har över 100 hektar är det endast 4 procent som planerar att ta mer än fyra veckor semester under 2014. Motsvarande siffra för dem med de minsta gårdarna, under 20 hektar, är 30 procent.

– Att leva på ett företag som har djur och växtodlingen kräver dagligt arbete och närvaro. Det kan vara svårt att hitta en avbytare som kan ta hela ansvaret. Är lönsamheten pressad så blir det ännu svårare, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

Även i vilken utsträckning man lever av sitt jordbruk spelar roll för mängden semester. Bland dem som får mer än 50 procent av inkomsten från jordbruket är det endast 4 procent som kommer att vara lediga fyra veckor eller mer. Hela 42 procent av dem uppger att de kommer att vara lediga mindre än en vecka under året. De som får största delen av inkomsten från annat håll än jordbruket är oftare lediga länge och 25 procent av dem kommer att ta mer än fyra veckor semester i år.

De bönder som får mer än hälften av sin inkomst från annat håll än jordbruket är också mer benägna att ta klassisk industrisemester under framförallt juli då mer än hälften av dem väljer att vara lediga. Bland dem med de största jordbruken som tänker vara lediga är det fler som tar ut semestern under de kalla månaderna i februari, oktober eller november.

Även åldern spelar roll för hur mycket semester man planerar att ta. Den största andelen långlediga, de som tar ut mellan fyra och fem veckor, återfinns i åldern 35-64 år. För dem över 65 år är det antingen eller som gäller – de är överrepresenterade både bland dem som inte tänker vara lediga alls och bland dem som är lediga mer än fem veckor.

Trots ett begränsat antal semesterveckor uppger 95 procent av bönderna att de trivs ganska bra eller mycket bra med sitt jobb, enligt en undersökning som LRF Konsult låtit göra tidigare i år.

Ladda ned undersökningen i sin helhet på www.lrf.se/press

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 17 år i rad och vid årsskiftet 2013/2014 hade LRF 172 662 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.