Utredningen om en fossiloberoende fordonsflotta – ett viktigt steg i rätt riktning

Idag presenterar Thomas B Johansson regeringens utredning som visar hur visionen om en fossiloberoende fordonsflotta kan uppnås till år 2030.  Lantbrukarnas riksförbund välkomnar utredningen som ett viktigt steg i rätt riktning. Utredningen visar tydligt att en fossiloberoende fordonsflotta inte är en utopi men att det krävs stora investeringar och ett tydligt och långsiktigt politiskt ledarskap.

Det är framförallt positivt att utredningen visar på vinsterna av en fossiloberoende transportsektor och särskilt pekar på den stora potential svenskt jord- och skogsbruk har vad gäller inhemsk produktion av biodrivmedel. LRF välkomnar därför utredningens förslag om en premiemodell för biodrivmedel baserade på skogsråvara som framställs med nya tekniker.

Den svenska skogen har en stor potential för produktion av klimateffektiva biodrivmedel och blir ett viktigt komplement till dagens skogsnäring. En sådan utveckling är viktig i ett samhällsekonomiskt perspektiv och för klimatet samt för att säkra sysselsättning och förbättra vår handelsbalans med hundratals miljarder, säger Helena Jonsson.

Utredningen pekar vidare på att en minskad energianvändning till följd av elektrifiering, effektivisering och förändrade transportbeteenden gör att inhemskt producerade biodrivmedel kan stå för mer än hälften av energibehovet för framtidens transporter. LRF arbetar för att främja produktion av hållbara biodrivmedel som har maximal klimatnytta. Vi stödjer därför utredningens ambition om att utforma delmål och styrmedel som styr mot minskade klimatutsläpp.

Det är positivt att utredningen föreslår reduktionskvoter för klimatutsläppen istället för volymkvoter för biodrivmedel. Det skapar en mer klimateffektiv kvotplikt för biodrivmedel än den som regeringen presenterat tidigare i år, säger Helena Jonsson.

Vi kommer att komma långt med hjälp av elektrifiering av fordon – sol, vind och vatten – men 2030 och i praktiken är det biomassan som kommer att avgöra om vi lyckas med visionen om en fossiloberoende transportsektor.

Fossilfrihet betyder i ett svenskt perspektiv industriell tillväxt och ökad sysselsättning. Det handlar om miljardinvesteringar i vårt samhälle, inte bara i järnvägar och i våra storstäders kollektivtrafik men framförallt i landsbygden där biomassan, vår gröna olja, växer. Sådana storskaliga investeringar kräver politisk stabilitet med tydliga spelregler som sträcker sig längre perioder än en mandatperiod i taget. LRF vill därför se en partiöverskridande överenskommelse om en grön tillväxtstrategi som gör verklighet av utredningens förslag, säger Helena Jonsson.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 16 år i rad och vid årsskiftet 2012/2013 hade LRF 172 085 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.