Utredningen om ny djurskyddslag på rätt väg men det räcker inte

28 november 2011.

Idag presenterades utredningen om ny djurskyddslag. LRF vill ha ett högt djurskydd men anser att utredaren inte tillräckligt har analyserat förutsättningarna för hur djurskyddslagstiftningen skulle kunna förenklas och göras mer flexibel och målstyrd. Något som var ett av utredarens huvuduppdrag, påpekar LRF. Det är svårt att se förslag som på något avgörande sätt åstadkommer detta även om utredningen tar ett första steg i rätt riktning, anser LRF.

– Det är positivt att utredaren har föreslagit en mindre detaljerad lag men det räcker inte. Förslagen kan vid första anblicken tyckas bra men läser man utredningen mer ingående så finns det en rad frågetecken. Vi saknar till exempel en djupare analys av de positiva möjligheter som skulle kunna finnas med en mer flexibel och mindre detaljerad lagstiftning, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

– LRF vill inte sänka djurskyddsnivån i Sverige. Vi delar utredarens bedömning att ett gott djurskydd, en god djurhälsa och god folkhälsa är starkt kopplade till varandra. Vårt huvudsyfte är inte heller att få bort alla detaljregler. Men vår övertygelse är att djurskyddet skulle vinna på en mer flexibel och målstyrd lagstiftning, det vill säga att djurägaren tillåts nå målen i lagstiftningen på det sätt som passar gårdens förutsättningar bäst. Att ge djurägaren utrymme för att ta eget ansvar och hitta individuella lösningar stimulerar till förbättringar samtidigt som fokus ökar på hur djuren verkligen har det, säger Helena Jonsson.

– Utredaren ger ett gott betyg till näringens djurskyddsarbete men vi kan dessvärre inte se att det ger några tydliga avtryck i förslagen. Djurägarna ges helt enkelt inte fullt förtroende att axla djurskyddsansvaret genom en fullt ut målstyrd lagstiftning. Vi anser inte att det största ansvaret för djurhållningen ska, som i förslaget, ligga på samhället genom omfattande regelverk, anmälningsskyldighet och tuffare straff. Snarare bör det ligga på djurägarna, som vill ta hand om sina djur och som vill kunna driva sina företag framgångsrikt, säger Helena Jonsson.

För mer information, kontakta LRFs presstjänst 08-787 57 77.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 14 år i rad och vid årsskiftet hade LRF 170 631 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.