Välkommen bredbandssatsning på landsbygden

2 september 2011.

Regeringen kommer under tre år att avsätta närmare en halv miljard kronor till bredbandsutbyggnad på landsbygden. Det är en välkommen satsning som kommer att ha stor betydelse för bredbandsutbyggnaden på landsbygden, något som gynnar företagande och boende runt om i hela Sverige, anser LRF.

– Regeringen har tagit fasta på den stora drivkraft och vilja till eget arbete som finns ute i byarna och backar upp den med ett nationellt stöd. Det är mycket positivt, säger Helena Jonsson, förbundsordförande LRF.

LRF och Stadsnätsföreningens bredbandsprojekt Fiber Till Byn har visat att en kombination av nationella stöd, eget arbete och engagemang i berörda byar faktiskt kan locka marknaden att bygga bredband hela vägen ut på landbygden.

– Utbyggnad av bredband i alla delar av Sverige är en mycket viktig samhällsfråga. Därför är det bra att nya budgetmedel läggs in i landsbygdsprogrammet så att andra angelägna satsningar kopplat till livsmedelsproduktionen inte trängs undan, säger Helena Jonsson förbundsordförande LRF.

För mer information, kontakta LRFs presstjänst 08-787 57 77.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 14 år i rad och vid årsskiftet hade LRF 170 631 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.