Välkomna satsningar på svensk djurhållning

20 september 2011.

LRF välkomnar att regeringen tar ansvar för det höga svenska djurskyddet och att satsningar görs på den svenska livsmedelsproduktionen i statsbudgeten för 2012. Däremot saknas bland annat pengar till lantbruksforskning och en översyn av svenska energi- och drivmedelsskatter.

– Vi välkomnar framför allt den djurvälfärdsersättning som nu lanseras vilket innebär att svenska bönder får ersättning för den höga djurskyddsstandard som de håller. Det är en åtgärd som LRF har arbetat hårt för. Även EU-anpassningen av de svenska köttbesiktningsavgifterna för slakterier är en åtgärd som stärker konkurrenskraften hos svenska bönder, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson i en kommentar.

Satsningen på utbyggnad av bredband på landsbygden är ett annat positivt inslag i budgeten.

– Min förhoppning är också att de gröna näringarnas möjligheter och utveckling ska bli central i det arbete som Framtidskommissionen ska utföra. LRF är berett att bidra till kommissionens arbete, säger Helena Jonsson.

Även om LRF har förståelse för att osäkerheten i världsekonomin har begränsat reformutrymmet i budgetpropositionen efterlyses mer satsningar på forskning och förnybar energi.

– Jag är besviken över att regeringen inte sätter av medel för tillämpad forskning inom jordbruksområdet och att skatten på växtskyddsmedel inte återförs för detta ändamål. När det gäller biogas behövs, som i exempelvis Tyskland och Danmark, en stimulans för att öka utbyggnaden av gödselbaserade anläggningar på gårdsnivå. För alla småföretagare hade det varit välkommet med ytterligare minskningar av socialavgifterna för att bland annat stimulera till flera anställningar. Vidare är det fel att ta 235 Mkr från landsbygdsprogrammet 2012 och 2013 för att betala nationella sanktioner som inte är orsakade av svenska bönder, säger Helena Jonsson.

– Jag vill även uppmana regeringen att snabbt göra en översyn av svenska energi- och drivmedelsskatter. Görs inget kommer exempelvis vår växthusnäring att konkurreras ut av holländska producenter som fortsatt har kvar internationellt konkurrenskraftiga skattesatser avslutar LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

För mer information, kontakta LRFs presstjänst 08-787 57 77

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 14 år i rad och vid årsskiftet hade LRF 170 631 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.